Kan man påverka kunden med psykologi på hemsidan?

Har du någonsin funderat över varför vissa webbplatser ger dig en viss känsla, medan andra skapar helt andra upplevelser?

Med hjälp av webbdesign och psykologi kan vi påverka besökarnas känslor och beteenden och guida dem till att uppleva samt agera på önskade sätt på webbplatsen.

I det här inlägget går vi igenom tre effektiva knep på hur man kan använda psykologi för att skapa en positiv upplevelse och leda besökarna mot önskade handlingar.

Psykologi och webbdesign

Färger, typografi och layout är tre sätt att påverka kunden på.

3 tips på hur du kan påverka kunden med webbdesign och psykologi 

  1.  Färger förmedlar känslor, genom att välja färg strategiskt kan du skapa en viss stämning hos din målgrupp. Gult kan till exempel förmedla glädje och energi medan blått förmedlar lugn och förtroende. 

  2.  Typografi sätter tonen på din webbplats. Klassiska, moderna, lekfulla eller dekorativa typsnitt förmedlar olika känslor. Men typografi handlar även om hur läsbar texten är, teckenstorlek, avstånd och kontrast spelar också en viktig roll. 

  3. Layouten har betydelse för hur besökaren tar till sig innehållet. Beroende på hur du placerar olika element i förhållande till varandra och storleken på dem, så kan du lyfta fram viktiga delar och påverka besökaren att ta ett beslut i önskad riktning.

Vill du slippa tänka på hur din hemsida ser ut?

MEDIA2U är en fullservicebyrå som hjälper dig med hela din webbplats. Från webbhotell till webbdesign, WordPress, texter, bilder och även digital marknadsföring.

Vi utgår från Visby på Gotland men jobbar med kunder över hela Sverige. Bland annat Stockholm, Göteborg och Kalmar.

Vill du läsa mer om vad vi som webbyrå kan hjälpa dig med? Klicka HÄR för att kika in våra tjänster.

Skicka förfrågan!

Vi är nyfikna på ditt projekt!

Vi utför uppdrag i hela Sverige. Bland annat Stockholm, Göteborg och Kalmar.